3 Şubat 2011 Perşembe

Tasfiye Süreci

SORU : S.Aleyküm Hasan,

Öğrenmek istediğimiz, 3 ortaklı bir limited şirketi kapatırken, nelere dikkat etmeliyiz, kaç aşamada bu işlem yapılıyor, ayrıca maliyet olarak, ne kadar tutuyor?

Saygılarımla,
Baran ŞİMŞEK

CEVAP : Aleyküm Selam Baran,

Kardeş öncelikle tasfiye giriş, tasfiye süreci ve tasfiye kapanışı olmak üzere 3 aşaması var limited şirket tasfiye işlemlerinde.


1- Tasfiyeye Giriş

Tasfiyeye girmek için öncelikle şirketin ortakları tarafından karar defterine karar alınması gerekmekte. Bu kararda şirket ünvanının başına "Tasfiye Halinde" ibaresi eklenir, tasfiye giriş tarihi ve tasfiye adresi belirlendikten sonra en az bir tane de tasfiye memuru atanır. Tasfiye memurunun sorumluluğu şirket müdürünün sorumluluğu ile aynıdır, hatta bazı durumlarda daha da ağırdır diyebiliriz. Genellikle ortaklar içinden bir kişi atanır tasfiye memurluğuna, dışardan birisi tasfiye memuru olmaya pek yanaşmaz. Tasfiye memurunun birden fazla olması masrafları artıracaktır.

Alınacak kararı noterden onaylattıktan sonra; dilekçe, 2 adet noter tasdikli karar, tasfiye başlangıç bilançosu, tasfiye halinde ünvanı altında tasfiye memurunun imza beyanı, en son ticaret sicil gazetesi, tasfiye memurunun nüfus cüzdanı sureti ve ikametgah belgesi (fotoğraflı) eklenerek ticaret sicil müdürlüğünde (ticaret odası) yayımlattırılır. Bu işlem için noter masrafı, müşavirlik hizmet bedeli, ticaret sicil işlemleri ve gazete de yayımlatma ücreti olarak yaklaşık 1.400-TL. (Bindörtyüz TL) harcanması öngörülür.

Tasfiye giriş tarihinden itibaren 4.ayın 25. günü akşamına kadar tasfiye tarihine kadar olan süre için Kurumlar Vergisi beyannamesi verilir. Tasfiye giriş de 4 adet ticaret sicil gazetesi yayımlanır. Birincisi tasfiyenin tescil edildiğine ilişkin karardır. Diğer üçü ise tasfiye ilanını gösteren 1. ilan, 2. ilan ve 3. ilan gazeteleridir.


2- Tasfiye Süreci

Tasfiyeye girildiği tarihten itibaren, tasfiyenin sonlandırıldığı tarihe kadar olan süreyi kapsar. Üçüncü ilan gazetesinin yayınlandığı tarihten itibaren en az 6 ay olarak uygulanır ve genelde de uygulama bu yöndedir. Ancak malların elden çıkarılma işleminin uzun sürebileceği durumlarda 6 aydan fazla süren tasfiye süreci de görülmektedir. 

Bu süreçte geçici vergi beyannameleri verilmez. Eğer tasfiye adresi ortakların birinin adresi olarak seçilmiş ise kira yönünden stopaj ödemesi de olmayacaktır. Fakat stopaja konu diğer işlemler olursa bu işlemlerden dolayı muhtasar beyannamesi verilecektir. Bunun yanında verilme mecburiyeti olan KDV beyannamesi ile B formları da verilme süreleri içerisinde mutlaka verilecektir.

Ayrıca şirket ortaklarının bağkurluluğu dilerlerse tasfiye kararı itibariyle sona erer ve 10 gün içinde başvurarak bağkurluluklarını kapatabilirler. Eğer tasfiye giriş tarihinde bağkurluluklarını kapatmak istemezlerse tasfiyenin sonuçlandığının ticaret sicilinde tescil edildiği tarihten itibaren 10 gün içinde mutlaka başvurmaları gerekmektedir. Aksi takdirde 1 asgari ücret tutarında idari para cezası uygulanabilecektir. (2011 ilk yarı yılda 796,50-TL)

Bu süreçte sorumluluklar düzenli bir şekilde yerine getirilirse oluşacak ekstra bir masraf yoktur, rutin ödenen beyanname damga vergileri, muhasebe ücreti ve fatura kesilirse ve kdv alacağı yoksa kdv ödemesi çıkacaktır. (Sorumluluklar: Bildirimlerin ve beyannamelerin zamanında verilmesi vb.)

3- Tasfiye Kapanış

En az 6 aylık süre dolduktan sonra şirket ortakları tarafından karar defterine tekrar tasfiye kapanışı konulu bir karar alınması ve bu kararı aldıktan sonra ticaret odasına başvurulması ve kapanış işleminin yapılması gerekmektedir. Götürülecek evraklar; dilekçe, noter tasdikli 2 adet karar, tasfiye kapanış bilançosu, tasfiyeye giriş 3 ilan gazetesidir. Bu işlem için noter masrafı, müşavirlik hizmet bedeli, ticaret sicil işlemleri ve gazete de yayımlatma ücreti olarak yaklaşık 400-TL. (Dörtyüz TL) harcanması öngörülür. Ayrıca ticaret odası aidatları kapanış yapılan tarihe kadar işlemektedir.

Kapanış işleminin ticaret sicilde tescil edildiği tarihten itibaren 1 ay içinde tasfiye sonu kurumlar vergisi beyannamesinin de verilmesi gerekmektedir. Ayrıca müşavirlik hizmet bedeli standart olmadığından toplam masrafta ufak değişmeler görülebilir. Müşavirlik ücreti çok istenirse değişim çok da ufak olmaz :))

Kardeş aklıma gelenler bu kadar, unuttuğum bir şey olduğunu pek sanmıyorum ama yine de hatalı yada eksik bir şey olmuş ise şimdiden özür dilerim. Bundan başka ihtiyacın olan yada bilgi almak istediğin bir şey olursa elimden geldiğince yardımcı olmaya çalışırım. Kendine çok iyi bak Allah'a emanet ol, görüşmek üzere.

İyi çalışmalar, Saygılar...
Hasan Volkan ÇEVİK
S.M. Mali Müşavir

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...