20 Aralık 2018 Perşembe

Defter Tasdik Ücretini Az Ödedim Diye Sevinen Esnaf


Defter tasdik ücretini az ödedim diye sevinen esnafın durumu;

Biliyorsunuz 2018 yılının Mart ayında 7103 sayılı yasa ile birlikte işverenlere, önceki yıl çalıştırdığı işçi sayısı ortalamasına ilave olarak işe aldıkları personeller için en az 12 ay süreyle yaklaşık 800-TL civarında sgk ve vergi avantajı sağlanmış durumda. 1 önceki yıl çalışanı olmayanlar bu avantajlardan 3 ay sonra yine aynı süreler ile yararlanmaya başlıyor. 2018 yılı için sağlanan avantajın bir yıllık tutarı 9.600-TL civarında. Gelelim konumuza;

Limited şirket olarak faaliyet gösteren bir market işletmecisi muhasebeci olduğumu bildiğinden alış veriş esnasında hep muhasebecisi ile yaşadıklarını anlatıp çoğu zaman da özellikle verdiği ücretlerden şikayet ediyordu. Ben de her konuştuğumuzda meslektaşımızdan yana tavır takınınca bana da inceden inceye sinir olduğunu hissedebiliyordum. Geçtiğimiz yıl mevcut muhasebecisini ücretini pahalı bulduğu için değiştirdi ve 250-TL ücret ile başka bir muhasebeci ile anlaştı.Bu muhasebeci arkadaşı sol kulağını çınlatacak şekilde bolca andım. 

Daha sonra bu market işletmecisi ile yine yıl içerisinde benzer diyaloglar kurmaya devam ettik. Bu sefer muhasebecisinden şikayet etmiyordu, gayet memnundu çünkü az ücret veriyordu. Her zaman yaptığım gibi bir gün çocuklara abur cubur alırken şu anda çalışan yok ama birini sigortalı olarak işe alacağım bana maliyeti ne olur diye sordu. Bende kendisine sgk ve vergi olarak maliyetin yaklaşık 800-TL civarında olduğunu ama yazının başında belirttiğim gibi bir teşvik olduğunu ve şartları sağlıyor ise en az 1 yıl süreyle teşvikten yararlanıp yıllık 9.600-TL gibi bir avantajının olabileceğini söyledim. 

Bunu duyunca gözleri parladı, yüzünde çakalca gülen bir ifade belirdi ve hemen nasıl yararlanacağını sormaya başladı. Bende kendisine muhasebecisine sorarsa ona söyleyeceğini ifade ettim ve ayrıldım. Sonraki gitmelerimde tekrar sormaya devam etti. Bunun çok basit bir şey olduğunu internete yazınca kendisinin bile göreceğini bu yüzden muhasebecisinin rahatlıkla kendisini aydınlatabileceğini söyledim. 

Muhasebeci "arkadaş" bunu sorunca böyle bir şeyin olmadığını, yasanın henüz çıkmadığını ve bunun bir dedikodu olduğunu söylemiş. Bu arada bu konuşmalar 2018 yılının Ağustos ayında gerçekleşiyor. Bizim esnaf arkadaşın yanından gülerek ayrıldım, biraz gidince arkamdan meraklı ve şaşkın bir ifade ile bana baktığını gördüm. Sonraki gitmelerimde hep aklı oradaydı benden kanun numarasını falan yazmamı istedi yazmadım, gıcık oldu.

Geçtiğimiz hafta tekrar alışveriş yaparken bana defter tasdik ücreti ne kadar diye sordu. Muhasebecin ne dediyse odur dedim. 1.500-TL istedi dedi, tamam normal vereceksin dedim. Bu sefer o gülmeye başladı, yok yok 550-TL istedi dedi. İyi işte ne güzel az veriyorsun o muhasebeciyi sakın bırakma dedim. Ama SGK'dan sana yaklaşık 10 bin lira kaybettirdi bunu da unutma dedim. Öyle bir şey yokmuş, bize olmuyormuş dedi.

Yani diyeceğim şu ki dostlar yazdığım ve yaşadığım bu örnekte "Ucuzsa vardır bir illeti, pahalıysa vardır bir hikmeti" atasözünün hayat bulduğunu görebilirsiniz. Kendince az muhasebe ücreti (yasal sınırların altında) ödeyip defter tasdikini de az ödeyen esnaf kendini kardayım zannediyor. Oysaki diğer taraftan ucuza defter tutan benim meslektaş demeye bile hicap duyduğum kişiler tarafından yararlanması gereken vergisel vb. diğer teşvik ve benzeri avantajlardan yararlandırılmayarak büyük zararlar edebiliyor. Yaşadığımız bu örnekte muhasebeci arkadaş bu esnaf arkadaşı teşvikten yararlandırmış olsaydı esnaf arkadaş yaklaşık 40 aylık muhasebe ücretini bedavaya getirmiş olacaktı. 

Son olarak da sözüm meslektaşlarımıza; sayın meslektaşlarım lütfen tarifenin altında iş kabul etmeyin. Ucuz iş kabul ederek kazanmış olmuyorsunuz, sadece günü kurtarıyorsunuz ve sadece işini elinden aldığınız meslektaşınıza kaybettirmiş olmuyorsunuz. Bu şekilde hem kendinizin hem mesleğinizin saygınlığını yerle bir edip bindiğiniz dalı kesiyorsunuz. Lütfen kendinizi, mesleğimizi ve diğer meslektaşlarımızı; kendini kurnaz zanneden esnaf kılıklı kişilerin oyuncağı haline getirmeyi bırakın ve mesleğinizin hakkını verin, bir başkasının hakkını yemeyi bırakın... 

Hasan Volkan ÇEVİK 
Mali Müşavir

1 yorum:

  1. Defter tasdik ücretinden hiç bahsetmemişsin...Defter tasdik ücretinden aldığın bedeli beyan ediyor musun? Bu parayı hangi gerekçeye binaen alıyorsunuz?
    Serbest Meslek kazancı ve işletme defterleri defter beyan sistemine geçti bunlar da noter tasdiki yok...Her mali müşavir bunlar için yıllık 400 TL tasdik ücreti topluyor. bunun hukuki, insani ve islami açıklamasını yapar mısın mali müşavir.
    Kardeşim gerekçesini izah edemediğinz parayı esnaftan toplamayın...Aralık ayında sırf bu parayla altına sıfır araç çeken mali müşavir biliyorum...Hani kırtasiye vb. şeylerin ücretiydi. Utanmadan bir de savunmaya çalışmışsın...Defter tasdi ücret haksız kazançtır..Kazancınıza haram bulaştırmayın

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...