23 Haziran 2024 Pazar

Vergi Bilincini Artırmak > Vergi Reformu



Son günlerde adına vergide reform denilen birçok vergisel düzenleme yapılacağına dair haberler dolaşıyor. Yapılanların gerçek manada bir reform mu yoksa içinde bulunduğumuz ekonomik sıkıntıdan kurtulmak için vatandaşların üzerine yüklenen yükler mi olduğu bir başka tartışma konusu ama vergide gerçek manada yapılacak bir reformun önemli olduğunu düşünmekle birlikte asıl önemli olan şeyin toplumdaki bilinç düzeyinin artırılması olduğunu düşünüyorum. Bilinç düzeyinin artırılması sadece vergi konusuyla sınırlı olmamalı, birçok alanda bilinç düzeyini artıracak çalışmalar yapmak lazım ama beni vergi kısmı ilgilendirdiği için vergi bilinci düzeyinin artırılması konusunda yıllardır kafamda olan ve orta uzun vadede fayda sağlayacağına inandığım bir projeyi sizlerle paylaşmak istedim. Paylaşayım belki mantıklı bulup hayata geçirilmesi için turmob nezdinde yada başka kişi yada kurumlar tarafından bir çalışma başlatılır. Gerekli alt yapıya sahip olduğunu düşündüğüm için bu öneri elbette öncelikli olarak Türmob’a olacak.

Öncelikle çalışmanın üçlü bir ayağı olacak. Türmob, Maliye Bakanlığı ve Milli Eğitim Bakanlığı. Biliyorsunuz bizim zamanımızda lise yıllarında Milli Güvenlik dersi vardı. Fiilen görevde olan askerler milli güvenlik derslerine girerlerdi. İşte buna benzer olacak şekilde müfredata Vergi Bilinci dersinin eklenmesi sağlanarak; ağaç yaşken eğilir misali ilk öğretimin ilk 4 yılında küçük çocuklara vergi bilincini aşılayarak akşam eve gittiklerinde anne babasına "hesap sormasını" sağlayabiliriz. Çok birebir bir örnek olmasada, sağlığa zararlı olmasına rağmen çocuğu istiyor yada rahatsız oluyor diye sigarayı bırakan bir çok insan var benim çevremde. Asıl faydanın bilinçli nesiller yetiştirerek uzun vadede alınması amaçlansada bu yolla kısa vadede de kendisine çeki düzen veren ebeveynler de olabileceğine inanıyorum.

Kurumlar arası diyalog yoluyla vergi bilinci dersinin müfredata alınması sağlanabilirse haftada bir gün online ders olacak şekilde okullarda bu eğitim işi organize edilebilir. Kaldı ki Türmob surgem projesi ile bu işe yatkın olduğunu aslında göstermiş oldu. Tek yapılması gereken pedagojik destek alınarak eğlenceli bir şekilde mesleğimizi de içine katarak bunu çocuklarımıza anlatmak olacak. Okullardaki akıllı tahtalar yardımıyla animasyonlar ve sevimli bir kahraman çocukların sıkılmasını engelleyebilir.

Proje bununla da bitmeyecek, okullardaki bu bir saatlik vergi bilinci eğitimine ilave olarak yine günümüz çocuklarının ilgisini çekecek başka bir şey daha yapacağız. Üstelik bu yapacağımız şey Türmob’a gelir bile yaratabilir. Turmob, Luca ile gayet başarılı oldu. Bu önerimi de gayet başarılı şekilde yaptırabileceklerdir diye düşünüyorum. Biliyorsunuz artık çocuklar 2-3 yaşından itibaren ellerinden telefonu tableti düşürmüyorlar. Çünkü artık bunlar çocukları susturma görevi gören birer sanal yada elektronik emzik 😀 Madem ortada böyle bir durum var Türmob hemen bir oyun hazırlayacak. Hem toplumsal katkı amacı taşıyan vergi bilinci dersinin uygulanmasına hem de bu oyunun ortaya çıkarılmasında maliyeden yada diğer kurumlardan da maddi destek alınabilir diye düşünüyorum. Bu oyunda çocuklar alışverişlerde anne babasına verilmiş fişlerin altındaki barkod numaralarını oyuna girecekler oyuna girilen her fiş oyunda kademe atlamasını sağlayacak. Bu sayede çocuklar ebeveynlerine belgesiz harcama yaptırmamış olacaklar. Kendileri de oyunda başarılı olarak tatmin olacaklar. Projenin oyun kısmını öneren sevgili arkadaşım Cemal DÜZELTEN’i anmadan geçersem olmaz. Kendisini sevgi ve saygıyla anıyorum.

Farklı fikirler ile zenginleştirilebilir ama hem vergi bilincinin artmasını sağlayacağı için topluma hem de Türmob’a (tabi saçma bulmazlar da yaparlarsa) fayda sağlayacağına inanıyorum.

Ülkemizde buna benzer çalışmaların bütün alanlarda yapılması gerektiğine inanıyorum. Umarım dikkate alınır da bu proje hayata geçirilebilir. Kimse yapmazsa bile inşallah ben bir gün yapacağım. 😀

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...