6 Eylül 2017 Çarşamba

Taşeronlarda İşe Başlama



Soru:
Merhabalar. Mükellefimiz limited şirket, alt taşeron olarak bir is alacak yarin ana firma ile sözleşme imzalayacaklar. Bu isler nasıl olur, ne yapmamız gerekiyor? Mükellefi nasıl bilgilendirmeliyiz yardımcı olursanız sevinirim konu hakkında pek bilgim yok? 

Cevap: Öncelikle en çok dikkat etmeniz gereken konu işe başladığınız gün çalıştırdığınız işçilerin işe giriş bildirgelerini vermeniz. Biliyorsunuz ilk defa dosya açtıran işverenlerin çalıştıracakları işçileri bildirmek için işe başladıkları tarihten itibaren bir aylık süreleri var. Fakat bu süre taşeron olarak başlanılan işlerde yok. O yüzden işe başladığınızı beyan ettiğiniz tarihte mutlaka işçi girişlerini yapmanız lazım.

Taşeron olarak çalışmaya başladığınızı SGK'na bildirirken işyeri bildirgesi yerine taşeron olarak işe başladığınızı belirten bir dilekçe ile başvuruyorsunuz. (Dilekçenin örneğini yazının devamına ekledim oradan alabilirsiniz.) Diğer işlerde işyeri bildirgesine hangi evrakları ekliyorsanız taşeron olarak çalışacağınız bu iş yeri bildiriminde de aynı evrakları veriyorsunuz bir fark yok. (12/05/2010 tarihli resmi gazetede yayımlanmış Sos.Güv. İşlemleri Yönetmeliğinin 29. maddesinde verilmesi gereken evraklar sayılmıştır) Her zaman verdiğiniz evraklara ilave olarak taşeron sözleşmesinin bir örneği ile tutulmuşsa yer teslim tutanağını da eklemeniz gerekir. Ayrıca bazı SGM'leri ana firmadan işe başlanıldığının beyan edildiği bir dilekçe isteyebiliyorlar. 

Evraklarınızı hazırlayıp SGK'na müracaat ettiğinizde size ana firmanın sosyal güvenlik numarasına ilave olan 3 haneli bir taşeron numarası verecekler. (4.4120.01.01.xxxx.06.23 - 005 gibi) Taşeron numarasını aldıktan sonra hemen e bildirge şifresi için müracaatta bulunmanız ve şifreyi alıp hemen o gün işe giriş bildirgesini vermeniz gerekiyor. Tekrar söylüyorum 1 aylık süreniz yok. 

Ayrıca bir başka önemli hatırlatmada şu; SGK'na işe başlama için taşeron dilekçesi verirken çalıştırmaya başlanılacak işçi sayısını da yazıyorsunuz. 50 işçi çalıştırmaya başlıyor olsanız bile mutlaka çalıştırılacak işçi sayısına 1 (Bir) yazın. Çünkü oldu ya işe başlama dilekçesini verdiniz ve çeşitli sebeplerle e bildirge şifresini alamadınız yada şifreyi aldınız ama yine çeşitli sebepler ile işe giriş bildirgelerini aynı gün veremediniz; işte bu durumda eğer işe giriş bildirgesini veremezseniz 50 işçi yazarsanız 50 işçi için idari para cezasına maruz kalırsınız. 1 işçi yazarsanız ve yapamazsanız 1 işçi için idari para cezasına maruz kalırsınız. Çalıştırmaya başlanacak işçi sayısına 1 kişi yazdınız diye o gün başka birini sigortalı yapamazsınız diye bir kural yok. Siz 1 kişi yazın şifrenizi alıp işleminizi sorunsuz bir şekilde halledince daha sonra çalıştırmaya başlayacağınız diğer 49 işçinin girişini de o gün yapabilirsiniz.

SGK ile ilgili bildirimler bu kadar bir de İSG uzmanı ve işyeri hekimi ile sözleşme imzalama ve e-devlet üzerinden sözleşme tamamlama süreci var onu ana firma ile koordineli bir şekilde halledebilirsiniz. E bildirge başvurusunda yetkili olarak belirlenen kişinin e devlet şifresi ile internet üzerinden ilgili İSG uzmanı ve işyeri hekimi atamalarını yapabiliyorsunuz.

Bir diğer konu çalıştırdığınız işçilere ait stopaj ödemelerinin nereye yapılacağı hususu. Çalıştırdığınız işçilere ait stopaj ödemelerini yani muhtasar beyannamesini ister işin olduğu yerdeki vergi dairesine isterseniz de merkezinizin bağlı bulunduğu vergi dairesine yapabilirsiniz. Benim tavsiyem merkezinizin bağlı bulunduğu vergi dairesine bildirmeniz şeklinde olacaktır. Merkezinizin bağlı bulunduğu vergi dairesine şu şu adreste işe başladığımızdan çalıştırdığımız işçilere ait g.stopaj ödemelerimizi dairenize yapmak istiyoruz şeklinde bir dilekçe ile ekine ana firma ile imzaladığınız taşeron sözleşmesini de ekleyerek bildiriyorsunuz. Sözleşmede bedel var ise damga vergisini ödemeyi unutmayın. Vergi dairesine işe başladığınızı bildirmek için 1 ay, eğer sürekli damga vergisi mükellefi değilseniz damga vergisi beyannamesini beyan edip tahakkuk eden damga vergisini ödemek için sözleşmenin imzalandığı tarihten itibaren 15 gün süreniz var.

Ayrıca işin birden fazla yıla sirayet etmesi durumunda keseceğiniz faturalarda % 3 oranında stopaj kesintisi yapacaksınız, bunun yanında yaptığınız iş KDV tevkifatı yapılmasını gerektiriyorsa bu duruma da ayrıca dikkat etmeniz gerekir.

Hasan Volkan ÇEVİK
Mali Müşavir

İlginizi çekebilecek konuyla ilişkili başka bir yazıda aşağıdaki linkte; http://muhasebeselhavadisler.blogspot.com.tr/2017/06/insaat-dosyalarnn-sube-tescili-yaplmal-m.html





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...