25 Ekim 2019 Cuma

Tahsilat Sorunumuza Yönelik Çözüm Önerisi

Öncelikle yöneticilerimizin gerekli iradeyi göstermeleri halinde çok rahat çözüleceğine inandığım bir konu olduğunu belirtmek isterim. Tahsilat sorununun çözülmesi için aşağıdakilerin hayata geçirilmesi yeterlidir diye düşünüyorum. Elbette sizlerin daha işlevsel fikirleri olabilir, onları da aşağıya yorum olarak yazarsanız sevinirim. Gerekirse bütün önerileri derleyip, uygulanabilir bir hal aldığını gördükten sonra ilgili kurumlara iletebiliriz. 

Çözüm önerilerim şöyle;

Madde 1- En az asgari ücret tarifesinden düzenlenmiş sözleşmelerin maliye sistemi ile entegre edilmesi

Madde 2- Asgari ücret tarifesindeki artışa paralel her sene sözleşmelerin zorunlu olarak yenilenmesi

Madde 3- Ekonomik koşullar gözetilerek mükelleflere 3 aylık opsiyon tanınması

Madde 4- 3 Aydan fazla borcu olanların sistemden beyanname göndermelerinin engellenmesi

Madde 5- Ücretlerin mutlaka banka yada pos ile tahsilinin zorunlu olması

Madde 6- Her yıl sözleşmedeki yıllık bedel ile gelir vergisi beyannamesindeki gelir beyanının zorunlu kontrolü.

Maddeler ile ilgili düşünceler;

1-2.Madde: Sözleşmelerin maliye bakanlığı ile entegre edilip her sene yenilenmesi her sene damga vergisi yükü getirebilir diye düşünebilirsiniz ama bu disiplini sağladığımızda gelirlerinizde en az % 50 artış olacağından bence ödeyeceğiniz damga vergisini gözünüz görmeyecektir. En kötü damga vergilerini mükellefleriniz adına ayrı ayrı tahakkuk ettirirsiniz.

3-4. Madde : Ülkece ekonomik sıkıntılardan geçtiğimiz doğrudur ama muhasebecisinin ücretini ödeyemeyecek duruma gelen bir esnafın o iş yerini daha fazla açık tutmasının hem yanında çalıştırdığı insanlara, hem devlete, hem malzeme aldığı tedarikçi firmalara hem de kendisine çok yakın zamanda zararı dokunacaktır.

Buradan hareketle iki yoklamada üst üste yerinde bulunamayan yada iki dönem üst üste beyanname vermeyen mükellefler hakkında sorunlu mükellef yada yanlış işlere bulaşmaya müsait bir mükellef olarak değerlendirilip nasıl ki resen terk işlemi tesis ediliyor ise; muhasebe ücretini 3 aydan fazla ödemeyen mükellefler de aynı kulvarda değerlendirilip beyanname vermeleri engellenmeli hatta bu resen terk işleminin bir unsuru olarak kabul edilip yukarıda saydığım tarafların mağdur edilmemesi adına resen terk işlemi tesis edilmelidir.

5-6. Madde : Sanırım ücretlerin banka yada pos aracılığı ile tahsil edilmesi artık genel olarak istenen bir durum. Yalnız içimizde hala kötü niyetli insanların olduğu unutulmamalı. Bu kötü niyetli insanlar sözleşmeler asgari ücret tarifesine göre düzenlenmiş olmasına ve sözleşme bedelleri bankadan ödenmesine rağmen mükelleflere elden para iadesi yapabilecektir.

İşte bu yüzden yıllık sözleşme bedeli ile beyan edilen gelir kontrolünün mutlaka her yıl zorunlu olarak yapılması gerekmektedir. Biz kaçakçı mıyız? Bizi niye her sene inceleyeceklermiş diyenler olacaktır. Elbette haklısınız ama bu kontrol meslekteki adil gelir paylaşımı için sadece sözleşme bedelleri ile beyan edilen gelir için yapılacak bir inceleme olacaktır. Ayrıca şunu unutmayın ki denetimde en öncelikli kurallardan biridir. "İtimat kontrole mani değildir." Kendine güvenen ve bir sıkıntısı olmayan biri bundan gocunmaz göğsünü gere gere alın kardeşim bakın diyecektir. Tüm bunlara rağmen hala elden para iadesi yapacak olan olursa da o da salaklığına doymasın artık. Çünkü beyanlarını gerçek bedeller üzerinden yaptığında elinde kalan para ancak vergilerini ödemeye yetecektir diye düşünüyorum.

Bir de bunların yanında kota uygulaması gelirse tadından yenmez olacaktır.

Bunlar hayata geçirilebilirse;

Artık kimse asgari ücret tarifesinin altında defter tutamaz haliyle gelirleri artar, mevcut personeline hak ettiği ücreti verir, özellikle genç arkadaşları sömürmeyi bırakırlar, hatta belki bir personel daha istihdam edebilirler, kendilerine ve sevdiklerine daha fazla vakit ayırıp yaptıkları işten keyif alabilirler.

(Katkı koyanların düşünceleri ile güncellenecektir.)

Hasan Volkan ÇEVİK

2 yorum:

  1. cuma yılmaz25 Ekim 2019 06:28

    beyanname gonderme asamasında makbuzun otomatık olarak tarife uzerınden kesılmesı daha dogru olacaktır soylekı, 1.000 tl ye tutulan bır fırmanın baska meslek mensubunce yarı fıyatına daha da asagı rakamlara tutulamsı soz konusu oluyor, meslek odası ya da vergı daıresı tespiti yapamadıgı ıcın, ucretler cok dusk sevoyelerde kalıyıor, almadıgı paranın kdv sını odeyen meslek mensubu da dusuk ucretle defter tutmaya uzun sure devam edemeyecektır dusuncesındeyım.

    YanıtlaSil
  2. Her ay otomatik tahsilat ve otomatik kesilecek esmm makbuzu ve gib ebeyanname kilidinin açılması.

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...